hujan cinta ...

May 30, 2011

merinduimu.....

KINI...
rupanya dlm diam
arwah bapak telah 12 tahun pergi
menghadap Illahi
28 Mei 1999 - 28 Mei 2011
tapi
aku rasakan bagai baru je berlalu


masih terdengar suara bapak memanggil
"Ita...oooo Ta..."
"pergi kedai kejap blikan bapak tembakau..."
"buatkan bapak teh o Ta...Ita buat enak"
"Ta blikan bapak tahu lembek tu lg...pengen nk mkn pulak"
dan ntah mcm2 lh lg bapak mintak aku buat
Ita itu
Ita ini
aku sebagai anak yang patuh
ikut je lh...

telinga ini juga masih lg tdgr2
bapak mengalunkn azan tiap kali waktu solat
di masjid depan rumah
aku juga sebenarnya rindu nk dengar bapak
baca khutbah Jumaat setiap kali solat Jumaat
dan yang paling aku rindu
rindu dengar bapak berzanji
tapi rindu aku lebih dr segalanya untuk dgr
bapak mengaji al-Quran ketika selesai solat
dan kerinduan aku juga xkan terubat bila aku ketagih
untuk bertutur bahasa ibunda ku 
bahasa Jawa...
kalau x kerana bapak yg kerap bertutur dgn aku
aku buta bahasa Jawa
jwpnya melopong lh aku bila org bercerite atau btanya
masa di kg kt Muar

Buat aku yg bergelar anak padanya
bapak adalh seorang yg terlalu penyabar
penyabar yg keterlaluan
dlm melayani kerenah anak2 yg agk nakal
bjiwa penyayang
marah macam mana pn bapak pd anak2nya
bapak x pernah menengking/tinggi suara
apa tah lg untuk meletak tangan
paling x pun bapak hanya mbesarkan mata
pada ank2 bapak yg nakal
"ooo tambeng bocah iki..."
itu lh ayat yg selalu akan keluar dr mulut bapak
bapak seorang yang rajin
bapak seorang yang kreatif
bapak seorang yang pemurah
kdg bila aku amati
sikap bapak itu mengalir dlm diri ini
dan bukan aku je yg perasan
malahan ada yg menyatakn

banyak lagi yg Ita ingin nyatakn
tapi Ita x mampu luahkan
sesungguhnya
segala isi hati Ita
Ita amat menyayangi bapak seusia hayat Ita Pak....
seluhurnya....
meskipun Ita x pernah merasai kasih syg bapak
tapi Ita x pernah menyalahkan takdir hidup Ita
yang Allah telah suratkan...
malahan Ita berbangga sebab
Ita ada bapak
Ita ada ayah
betapa beruntungnya Ita kn?
Hidup bagai ditatang minyak yang penuh
Dilimpahi kasih sayang dua keluarga

Hanya satu yang Ita kesalkan
sejak 12 tahun yg lalu
untuk yang terakhir kali nya
Ita x dpt bersama bapak
menatap wajah bapak
apatah lg mengucup dahimu
buat yang pertma kali
juga yang terakhir
maafkan Ita Pak...
bukan kehendak Ita semua itu berlaku
walau bagaimana pun
Ita sudah puas bersama bapak
walaupun Ita hanya seketika saja
menjaga mkn minum bapak dulu

Doa Ita buat bapak
semuga bapak tenang di sana
bersama insan2 yang soleh
serta yang dikasihi Allah
Amin


Gambar 17 tahun yang lalu ketika Hari Raya Puasa
rasanya inilah gambar terakhir arwah bapak sebab bukan senang nak
ajak arwah bapak bergambar

pusara bapak






~noura azieta~

0 chit chat.....:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...