hujan cinta ...

December 27, 2011

Kek coklat mOist kukus...

mlm sabtu lalu, aku dgn ank dara aku main masak2...dia memang rajin menolong kalau tau aku nak buat apa2 makanan... x kisahlah aku nak buat apa pun,dia mesti nak tolong cuma aku je x pernah nak bagi dia peluang sebab dapur aku ni comel sangat...nanti berlaga punggung pulak...
di pendekkan cerita... mlm tu aku dgn ellyn buat kek coklat moist kukus... mlm tu aku lpaskn dia buat sendiri,lagi pun cara buat pun ringkas...aku bagi resepi dan segalanya dia yg buat tp riuh lh serumah...dh macam 5 org je...jup2
"mama...ni mcm ni betul ke?"
"mama,nk yg cm ni ke yg cm ni?"
"mama...nk basuh dulu x penyukat ni?"
erkkkk...penat mama jwp tp xpe...dia tjk minat jd aku suka ajar...


yg ni guna acuan apam...dh dia nk sgt,aku ikutkan...


yg ni ikut loyang kek...aku ikutkn gak...

kt bawah ni de resepi,kalau berminat boleh cuba buat...mudah dan ringkas...

Bahan A:
1 cawan gula pasir
1 cawan serbuk koko
1 cawan minyak masak
1 cawan susu pekat
1 cawan susu cair
**masak semua bahan dengan menggunakan api yg kecil. Bila semua dh sebati rehatkn sekejap

Bahan B:
3/4 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
**ayak semua bahan 
}sudu kecil tu aku guna sudu kfc 

Bahan C:
4 biji telur
**kalau xde mesin kek,leh blender je...pastikan dh cuci bersih dr sisa lada/cili..kang kek org lain manis,anda punya pedas... hihi

***
--->>> satukan bahan B dan C ke dalam bahan A secara berselang seli,gaul dengan senduk sahaja sehingga sebati. Masukkan ke dalam acuan yg anda hendak guna tp pastikn yg acuan telah disapu dengan minyak tlebih dahulu untuk memudahknnya keluar bila telah masak. Kukus selama 30-45 minit-bergantung kepada saiz acuan yg anda gunakan. Kalau nak tau dh masak ke belum, sila cucuk dengan lidi...jika x melekat...dh masak ler tu...

~noura azieta~

0 chit chat.....:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...